Florence Husen over kleur

In de Salon: Florence Husen en de kleur Groen

7 juni 2018

Johan ter Haar.

Florence Husen is docent beeldende vorming en kunstenaar. Zij heeft het vak Kleur al meer dan 25 jaar aan studenten gedoceerd. Vanavond laat zij zien hoe diverse disciplines in de kunsten de kleur groen a eeuwen lang toepassen. Kunstenaars, ontwerpers en architecten die twee- en driedimensionaal werken laten zien hoe steeds op een andere en soms verrassende manier met de kleur groen wordt gewerkt en gekeken.

Ze begint met het fenomeen Noorderlicht, dat vaak met een groene toon verschijnt. Veel kunstenaars halen hun inspiratie uit de natuur. Zoals Jan Fabre die ontelbare dekschilden van kevers gebruikt voor veel van zijn werken. Hij laat dit bijvoorbeeld zien met grote werken in het Noordbrabants Museum die gebaseerd zijn op het werk van Hieronymus Bosch en op het Afrikaanse land Congo, waarmee hij de discutabele historie van België in Congo aan kaak stelt. De groene dekschilden laten van dichtbij of onder een andere hoek allerlei andere kleuren zien door een iriserend effect.

Florence laat groen glas zien van Andries Copier, de bekende Nederlandse glasontwerper, de spijkerbol en een schimmelvaas die gelijkenis toont met het Noorderlicht. Het glazen servies van Bas van Beek is geïnspireerd op een ontbijtservies van Berlage, ruim 90 jaar eerder gemaakt.

De plasticiteit ofwel verfhuid van schilderijen wordt verduidelijkt met werk van Paul Cézanne: 3 peren die met lichte en donkere groenen een derde dimensie krijgen. Een landschap en een portret van Cézanne in olieverf laten zien hoeveel soorten groen zijn gebruikt, zelfs in het gezicht is een zweem van groen te zien.
Van Claude Monet zien we een vrouw in een groene jurk met een mooie stofuitdrukking en vissers op de Seine met groenen in het hele schilderij en een fragment van zijn tuin met de Japanse brug en waterlelies in Giverny. De schilderijen van Van Gogh laten de natuur zien in een ruim palet van kleuren met ook veel soorten groen, blauwgroen, grijsgroen, licht, donker. Enkele van de groenen bevatten giftige stoffen, wat de kleur groen een ander emotionele dimensie geeft. Ook in (zelf)portretten van hem is groen gebruikt, vooral in de schaduwpartijen van het gezicht. Een voorbeeld van groene landschapskunst is de kathedraal van Marinus Boezem in de Flevopolder. Hij heeft de plattegrond van de kathedraal in Reims uit het bos gespaard zodat een lege plek is ontstaan en op een belendend weiland heeft hij een zelfde kathedraal van bomen laten groeien. Dit is vooral vanuit de lucht goed te zien.

James Turell is bekend van zijn kunstwerken met licht. Hij heeft met wetenschappers veel onderzoek naar kleuren gedaan en hij gebruikte de kleur groen als middel om mensen tot rust te laten komen. Dit wordt ook steeds meer toegepast in ziekenhuizen. Het hemels gewelf in Kijkduin is ook door hem ontworpen, eenmaal in het grote ronde gat in de duinen is alleen de kleur van het gras te zien.

Het groene huis van Krijn de Koning is zo gifgroen dat het pijn kan gaan doen aan de ogen. Hij speelt veel met kleur, binnen- en buitenruimtes en lichtval, die daardoor bevreemdend overkomen. Marien Schouten heeft keramisch werk en glas in de natuur geplaatst maar de groenen komen heel anders binnen, ze lijken niet natuurlijk. Zijn groene kamer in De Pont in Tilburg kan koud en kil overkomen door de glans van het keramiek en het gebruik van een donkere groenfamilie met verschillende structuren.

Henri Rousseau is heel herkenbaar in zijn eigen stijl met geabstraheerde jungletaferelen, een grote meester in het uitbeelden van planten. Albrecht Dürer's werk met realistische natuur is een van de juweeltjes van Florence. Olafur Eliasson heeft diverse rivieren groen gekleurd om ons te laten zien hoe wij de aarde aan het vervuilen zijn. De Lairesse Apotheek in Amsterdam is ontworpen met veel groen en heeft veel bekendheid in vooral de designwereld. Bij een ontwerp voor een Duits kantoorgebouw zijn lamellen als zonneschermen in allerlei kleuren groen gemaakt. Verder passeren groene beelden van de kleistoel van Maarten Baas, het gemeentehuis van Zaanstad van Sjoerd Soeters, een gebouw waar de kleur niet in overeenstemming is met de omgeving en een zeetafereel van Monet.

In het schilderij van het huwelijk van Arnolfini is de jurk van de zwangere vrouw in diep verzadigd groen een mooi voorbeeld van perfecte stofuitdrukking.
In Venetië was in malachiet steen een groot Medusa hoofd te zien van Damien Hirst. Van hem is ook een Boeddha beeld van 1,5 meter in kostbaar jade uitgevoerd.
De kleur van het pigment is vaak anders in droge, natte en opgedroogde hoedanigheid, dit maakt het voor kunstenaars moeilijker in te schatten hoe het uiteindelijk overkomt.
Bronzen van bijvoorbeeld Rodin worden gepatineerd in veelal groene oxidatiekleuren.

We eindigen met foto's van een fluweelzacht organisch beeld van Simone van Bakel en de grote glazen werken van Bert Frijns waarin het groen van de omgeving wordt doorgelaten

Website van het Van Abbemuseum

Vrienden Van Abbemuseum

FLORENCE HUSEN

mijn leven is kleur

06/09/2013
Door: Piet van Bragt

Florence Husen neemt ons mee op haar eigen ontdekkingsreis. Een reis met kleur. Het begin van deze reis is ook het begin van haar leven. Als jong meisje in Marakech, Marokko, wordt ze ondergedompeld in de kleuren van tapijten, sjaals, rietmanden, kruiden, kleding, en dit alles overspoeld door het felle licht van Afrika. De kleuren en de geuren van die samenleving legden een levenslange claim op haar. Voor haar is het een logische stap om zich met kunst bezig te gaan houden. Op de Rietveld Academie in Amsterdam komt ze in aanraking met textiel. Textiel met al zijn nuanceringen oefent een onweerstaanbare aantrekkingskracht op haar uit. Ze krijgt les van textielgrootheden als Herman Scholten en Marina Abakanowitz. Textiel is vorm, beweging, textuur, aanraking en vooral kleur. Andere docenten als Maria Blaisse zorgen er voor dat zij lijnen in de wereld van de kunst kan uitzetten. Kleur is daarbij steeds van overweldigende betekenis. Kleur is voor haar warmte, intimiteit, gevoel, emotie. In de Salon leidt zij ons langs haar wereld van de kleur. Kunstenaars zijn tijdens deze reis halteplaatsen om te laten zien dat kleur een essentieel goed is.
Het was een fascinerende avond zonder complexe filosofische theorieën. Het was haar opzet om met haar mee te kijken en te genieten. Dat werd volop gedaan.

Website van het Van Abbemuseum

Florence Husen
t: 0495 470152 (atelier)
© 2025