"Het komt dikwijls 'zoekend' tot stand. Ik volg mijn intuïtie en gebruik de visuele impressies die ik tijdens reizen en in de natuur verzamel. Ik begin vanuit een innerlijke leegte en volg dan de drang om vorm te geven, vanuit 'niets' 'iets' laten ontstaan".
De intensiteit die het gevolg is van dit proces, een proces dat zeker ook met strijd gepaard kan gaan, is in haar schilderijen terug te vinden. Dat vanuit die spanning een evenwichtig beeld ontstaat laat ook meteen haar kracht zien.
Deze woorden schreef ik jaren geleden en gelden eigenlijk nog steeds. Mijn schilderijen ontstaan zeer "zoekend", analytisch en intuïtief. Jarenlang heb ik monumentale kunsttoepassingen gemaakt voor nieuwbouw van diverse Rijksdiensten in combinatie met mijn autonoom vrij werk. Pittige uitdaging maar zeer leerzaam en zeker te doen. De afgelopen jaren ben ik weer teruggekeerd naar autonoom vrij werk.
Soms n.a.v. dromen, schoonheid naast chaos, poëzie, vervreemding, sterfelijkheid, reizen, licht naast donkerte, binnen en buitenwereld, eenzaamheid, de kracht van de natuur, mens zijn, hedendaagse gebeurtenissen die mij aangrijpen, macht versus onmacht. Kortom enorm veel uitgangspunten om van daaruit op avontuur te gaan met het "onbekende". Het beeldende proces kan gaan beginnen.
bekijk de afbeeldingenMijn eerste kennismaking met grafiek was met Monotype. Een techniek waarbij veel gespeeld kon worden met diverse beeldelementen zoals compositie, kleur, ritme, structuur, licht en donker ! Dit was in de periode dat ik bij een Kinderatelier teken/schilderlessen volgde lange tijd geleden.
Van daaruit volgde er een grote reis in grafiekland, ja, echt één en al avontuur.
Ruiken, voelen en veel experimenteren met diverse druktechnieken zoals lino, ets, litho, zeefdruk, blinddruk, kartondruk en houtdruk zijn een grote uitdaging keer op keer gedurende mijn studie aan de Gerrit Rietveld Academie bij de te volgen Minors en de periodes daarna in mijn eigen beroepspraktijk en het werken in diverse grafische ateliers.
Naast het tekenen, schilderen en beeldhouwen begint er steeds meer een grote liefde te ontstaan specifiek voor houtdrukken. Ja, waarom eigenlijk ? Misschien is het de geur van het hout, het daadwerkelijke gutsen in het hout, het zagen in het hout, het ambachtelijke met het werken in hout. De nervatuur, al die prachtige nerven van het hout, afhankelijk van de houtsoorten die ik gebruik in het drukproces. Via het hout in contact staan met de natuur. De nervatuur kunnen de afbeelding in de houtdruk alleen nog maar meer versterken. In ieder geval diverse redenen waarom ik mij verder wil verdiepen in houtdruk, het voelt goed om met houtdruk door te gaan en het steeds beter te leren perfectioneren.